torsdag 23 augusti 2012

Trädgårdens goda

Nu har plommonen i vår trädgård äntligen blivit mogna. De är så små, men naggande goda och så vackra i färgen. Tyvärr går det dock väldigt fort till de blir övermogna, så det gäller att plocka dem så fort de är klara och äta dem kvickt. 

I år kom det mycket plommon och då passar jag på att pröva något jag aldrig gjort förut; en plommonchutney. Gjorde först en sats som var så god, att jag gjorde två till när jag ändå börjat. Enkelt, bara att koka samman alla ingredienser i 30 min och vips så var det färdigt. Receptet är Leila Lindholms. Prova gärna: 

8 st plommon
1 dl rött vin
1msk balsamvinäger
1 dl muscovadosocker (jag tog mörkt)
1 knivsudd salt
1 knivsudd cayennepeppar
3 st kanelstänger
1 st stjärnanis
1 st apelsin, rivet skal.
Tvätta, kärna ur och tärna plommonen.
Lägg dem i en kastrull tillsammans med övriga ingredienser.
Koka utanlock i 30 min till plommonen är mjuka.


Supergott till kötträtter kan jag tänka mig. Jag använde rivet skal av citron istället för apelsin, det blev också gott. Passade på att baka surdegsbröd också, det är egentligen smidigt, kräver bara lite planering och att man är hemma under några timmar. 
Kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar